Is er leven op exoplaneet Wolf 1061c?

Is daar iemand?
De vraag of wij aardbewoners alleen zijn in het universum houdt iedereen, van biologen en natuurkundigen tot aan filosofen en filmmakers, bezig. Het is ook de drijvende kracht achter het onderzoek van San Francisco State University; astronoom Stephen Kane’s jacht op exoplaneten – planeten die bestaan ​​buiten ons eigen zonnestelsel. Kane wordt beschouwd als één van ‘s werelds meest toonaangevende planeetjagers.

Kane richt zich op het vinden van exoplaneten in de ‘bewoonbare zone’, gebieden waar water zou kunnen bestaan ​​in vloeibare toestand op het oppervlak van een planeet met voldoende luchtdruk. Kane en zijn team, waaronder voormalig student Miranda Waters, onderzochten de bewoonbare zone op een planetair stelsel op slechts (in astronomische schaal) 14 lichtjaar afstand. Hun bevindingen verschijnen in het volgende nummer van Astrophysical Journal in een artikel met de titel “Analyse van Wolf 1061 Planetary System.”

Het Wolf 1061 systeem is belangrijk, omdat het zo dichtbij is en dat geeft andere mogelijkheden voor follow-up onderzoek om te zien of er inderdaad leven is.“, zei Kane. Maar het is niet alleen de nabijheid van Wolf 1061 dat dit een aantrekkelijk onderwerp voor Kane en zijn team was. Eén van de drie bekende planeten in het systeem, een rotsachtige planeet genaamd Wolf 1061c, ligt geheel binnen de bewoonbare zone. Met de hulp van onder andere medewerkers van Tennessee State University  waren ze in staat om de ster, waar de planeet omheen cirkelt, in kaart te brengen en de afstand van de planeet tot de ster te bepalen.

“Wetenschappers zoeken naar planeten die het leven zou kunnen ondersteunen,  ze zijn eigenlijk op zoek naar een planeet met bijna identieke eigenschappen als de Aarde.”, zei Kane. Evenals de aarde, zou de planeet moeten rond gaan ​​in een ‘sweet spot’ vaak aangeduid als de ‘Goldilocks (Goudhaartje) zone’ waar de omstandigheden precies goed zijn voor leven. Simpel gezegd kan de planeet niet te dicht of te ver van zijn moederster af staan. Een planeet die te dichtbij staat zou te heet zijn. Als het te ver staat, kan het te koud zijn; het water zou bevriezen, dat is wat er bijvoorbeeld gebeurt op Mars.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.dulcet.nl/2017/01/22/is-er-leven-op-exoplaneet-wolf-1061c/

4 reacties

Naar het reactie formulier

1. Ik kan me nog herinneren een dikke tien jaren geleden dat we voor gek werden versleten omdat buitenaards leven, als het al bestond, minimaal duizenden en duizenden lichtjaren van ons vandaan zou zijn 🙂 En daar waren de “deskundigen” zo zeker van dat ze nooit verder hebben gekeken dan hun neus lang was.

Tijden veranderen, wetenschap staat, ondanks de soms vast geroeste opvattingen, niet stil.  Al zullen ze ook maar een paar microben aantreffen (als dat al kan), het zal inslaan als een bom, lijkt me zo.

1. Stapje voor stapje.

Beter zelf ontdekken dan ontdekt worden, daar ben ik van overtuigd.

1. Tja, maar als er werkelijk andere technische beschavingen zijn, wat zijn de kansen dat we op technisch gebied ook voorlopen. Als er andere beschavingen bestaan, zullen ze zeker nog wel eens ontdekt worden, maar als het gaat om het ook daadwerkelijk van dichtbij te bekijken, schat ik onze kansen niet zo hoog in.

Als er wat “ontdekt” gaat worden, denk ik dat wij de klos zijn 🙂

1. Wolf 1061 c, een kleine, rotsachtige exoplaneet op slechts 14 lichtjaar afstand, heeft vermoedelijk een chaotisch klimaat. Die conclusie trekken Amerikaanse astronomen in een artikel in The Astrophysical Journal. De planeet draait in een baan om een koele, zwakke rode dwergster. De afstand tot die ster is echter zeer klein, waardoor de planeet zich toch in de bewoonbare zone van de rode dwerg bevindt – het gebied waar de temperatuur geschikt is voor de aanwezigheid van vloeibaar water aan het oppervlak.

Lees meer op de mooie website van Govert Schilling: