Delft Hyperloop

Dat Nederland als kenniseconomie een mooie bijdrage kan leveren aan de wereld is al vaker bewezen maar met de Delft Hyperloop wordt wel het uiterste gevraagd van innovatie, techniek en creativiteit. Een volledig nieuw transportsysteem dat lange afstand reizen volledig op zijn kop kan zetten. Als dit een succes wordt kunt u wellicht uw aandelen in KLM alvast verkopen.

De Hyperloop is een conceptueel high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht reizen. Hierdoor is de luchtweerstand zo laag dat men kan reizen met ruim 1.200 kilometer per uur, terwijl het veel goedkoper, efficiënter en milieuvriendelijker dan vliegtuigen is. Om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, organiseerde Elon Musk’s bedrijf SpaceX de Hyperloop Pod Competition. Deze wedstrijd houdt het ontwerpen, bouwen en testen van een half-size capsule in een lage druk buis in. De testbuis van 1,6 kilometer is naast het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, Californië gebouwd. 

In januari van dit jaar wonnen dertig studenten van TU Delft in Californië het totaal klassement van de prestigieuze ‘SpaceX Hyperloop Pod Competition’. Ruim anderhalf jaar geleden begon Tim Houter met een paar andere TU-studenten aan het project. Hij is de 24-jarige teamcaptain van Delft Hyperloop. Tim haalt dit jaar zijn bachelor werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Voordat hij teamcaptain werd bij de Delft Hyperloop werkte hij ook al mee aan het TU Delft Formula Student Racing Team, waarbij studenten een raceauto maakten.

De Hyperloop is een toekomstig transsportmiddel waarbij je in een capsule van 150 kilo door een vacuüm buis wordt voortgestuwd. Hierdoor is er bijna geen luchtweerstand waardoor je hoge snelheden kan halen.” aldus Houter.

De winnaar op snelheid (Universiteit van München) haalde over het traject van 1,2 kilometer 94 kilometer per uur. De TU Delft bleef met zijn prototype daar net één kilometer bij achter maar dat mag geen schande genoemd worden. Het team van de TU Delft was vorig jaar al tweede geworden. Naast snelheid wordt er gekeken naar efficiëntie, beste constructie en ontwerp.

Op dit moment ziet de Hyperloop van de TU Delft er meer dan professioneel uit. Hij is ongeveer 4,5 meter lang, één meter hoog en weegt 149 kilo. De wedstrijd werd afgelegd in een relatief korte buis. De verwachting is dat het prototype van de TU Delft over een lange afstand 1200 kilometer per uur zou kunnen afleggen. Zeg Amsterdam naar Parijs in een half uurtje.

We zullen die Elon Musk eens een poepie laten ruiken. Wij van Dulcet geloven er wel in: over 30 jaar zoeft iedereen in een Delft Hyperloop (Wie verzint er nog een coole naam hiervoor?) over de wereld. Wedden?

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.dulcet.nl/2017/04/04/delft-hyperloop/

8 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Is dit de volgende stap?

    1. In Futurama werkt dat ook al niet zo perfect 🙂

  2. Op mijn werk in een fabriek (30 jaar of meer geleden) hadden we buizenpost. Dat werkte op het zelfde principe.

    1. Dat wordt nog steeds hier en daar wel gebruikt. Als een chauffeur bijvoorbeeld asfalt moet laden, dan heb je hier en daar dat als je op de weegbrug staat je op die manier ook gelijk je papieren krijgt. Heel simpel, buisje komt aan, je haalt je laadbriefje en alles er uit, stop ding weer terug en karren maar 🙂

       

       

  3. is dit het wiel weer uitvinden …alleen nu in het groot?, maarre vraag wel eens af kunnen wij mensen tegen die hoge snelheden van die dingen ….

    1. Snelheid is, tot een grens natuurlijk, geen probleem. Het is het versnellen of vertragen wat de g-krachten veroorzaakt, en dus onaangenaam kunnen zijn. Maar goed, met de afmetingen van dit ding hoeven alleen een paar verdwaalde muizen zich maar zorgen te maken 🙂 Veel mensen gaan er nog niet in passen.

  4. Vliegtuigen accelereren ook vrij snel zonder schade aan menselijke lijven.

  5. was dat voor dit  waar BAM ook aan meedoet wat je gisteren op RTL  zag?, hopelijk beter -onder-bouwd dan dat parkeertoren die BAM in elkaar storte

Geef een reactie

Your email address will not be published.

%d bloggers liken dit: