Het Ourang Medan mysterie

Maar weinig mensen hebben ooit gehoord van SS Ourang Medan. Toch heeft er op dit Nederlands schip een van de grootste mysteries van de verleden eeuw plaatsgevonden. Ergens in Juni 1947 vangen, onder andere, twee Amerikaanse schepen, in de straat van Malakka een vreemd bericht in morse: Alle officiers inclusief de kapitein dood in de kaartenkamer en op de brug.. Mogelijk de hele bemanning dood.

Het bericht wordt gevolgd door meer morse code die verder geen zin lijkt te maken. En het sluit af met de volgende woorden:

Ik ga dood..

En daarna werd het inderdaad ook stil.

Met behulp van Britse en Nederlandse luisterposten kon ongeveer de locatie van het bericht bepaald worden, en bleek het Amerikaanse schip Silver Star het dichtste bij, en besloot de kapitein van dat schip poolshoogte te gaan nemen.

Enkele uren later bereikte het schip de locatie en bleek het te gaan om het Nederlandse schip de SS Ourang Medan.

Terwijl het schip langszij probeerde te komen werd er geen enkel teken van leven gezien, en ook op pogingen contact te maken werd niet gereageerd. Waarop de kapitein van de Silver Star besloot een zoektocht te organiseren op het schip.

Wat de bemanning van de Silver Star aantrof was echter op zijn minst huiverachtig te noemen. De gehele bemanning was inderdaad overleden. Maar de staat waarin de doden werden gevonden was opmerkelijk. Alle doden hadden hun ogen en mond wijd open, alsof ze ergens doodsbang voor waren geweest. Ook was geen van de doden overleden door geweld. Er werden geen uiterlijke verwondingen aangetroffen. Er werd zelfs een hond aangetroffen die hetzelfde overkomen leek.

Het was warm in het gebied, maar toch voelden leden van de zoektocht een koude uitstraling komen ergens van in het schip.

Ook de waarschijnlijke verzender van het bericht werd gevonden achter het radio toestel, met dezelfde uitdrukking op zijn gezicht. Door het slechte morse werd aangenomen dat dit niet de originele radioman was geweest.

Elke lid van de bemanning werd gevonden op de plek waar zij ook verondersteld werden te zijn, zodat het leek alsof wat er ook was gebeurd, het ook heel snel was gebeurd.

Met de hele bemanning dood en een schip dat verder in orde leek, besloot de kapitein van de Silver Star het schip op sleeptouw te nemen en te bergen. De SS Ourang Medan begon echter te roken, en een explosie maakt een einde aan het schip.

Wat was er gebeurd

Hoewel na zo’n lange tijd nog moeilijk iets valt te achterhalen, zijn er over verloop van tijd wel meerdere mogelijke verklaringen genoemd die variëren van koolmonoxide tot het paranormale en ufo’s.

Ook een mogelijke verklaring was dat het schip een gevaarlijke lading aan boord had en als smokkelschip dienst deed. Kon zeewater in het ruim terecht zijn gekomen wat vervolgens reageerde met de lading? Was de brand en de uiteindelijke explosie wellicht veroorzaakt door datzelfde zeewater wat reageerde met nitroglycerine?

Als dat het geval was geweest, dan had de bemanning van de Silver Star die het schip uitgekamd hadden er in ieder geval geen last van gehad en daar verder ook niks van opgemerkt.

Een andere verklaring die werd geopperd was dat de bemanning was overleden aan koolmonoxide vergiftiging. Een smeulend vuur in het schip, wat uiteindelijk ook de ontploffing veroorzaakt kon hebben, zou dan verantwoordelijk zijn.

Maar in dat geval, zou de bemanning dan ook niks geroken of gemerkt hebben? Het verklaart ook de staat waarin de doden zijn gevonden niet, wijd open ogen en open mond. Koolmonoxide veroorzaakt verder ook een rood gezicht en ogen. Zaken die niet werden beschreven door de bemanning van de Silver Star, die hadden verklaard dat de slachtofferen uiterlijk verder normaal leken.

Kortom, geen echte antwoorden maar wel een hoop vragen. Wat kon de bemanning zo snel en op die manier doden? Wat verklaart de uitdrukking op de gezichten? En wat liet het schip op het cruciale moment dat het geborgen zou worden ontploffen?

Het is dit jaar zeventig jaar geleden dat dit voorval zou hebben plaatsgevonden, en er is nog maar weinig over terug te vinden. Er wordt ook op gewezen dat het betreffende schip nergens geregistreerd was. Al zou het wel geregistreerd geweest zijn in Sumatra, wat destijds nog een Nederlandse kolonie was.

Maar ook dit zou weer verklaard kunnen worden wanneer het schip een smokkelschip was.

70 jaar na dato zal het mysterie wel nooit meer worden opgelost. Mysteries blijven echter fascineren, en dit is er zeker een die de moeite van het vermelden waard is.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.dulcet.nl/2017/01/23/ourang-medan-mysterie/

9 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Dat zijn nog eens mooie mysteries(mooie is misschien niet het goede woord) waarover je alleen kunt speculeren wat er nu echt gebeurd is.

     

    Hier nog wat extra plaatjes:

    Slachtoffer van de Ourang Medan

    1. Als je even zoekt zijn er best wel meer te vinden. Geregeld ook wel met een voor de hand liggende verklaring, maar soms ook wel pareltjes als deze die een antwoord open laten.

      Het schijnt dat het blad Elsevier toen al bestond ook en er ook over heeft geschreven. Al met al toch best interessant.

      1. Leuk! Nou ja, leuk….. interessant!!

         

        Nooit eerder van gehoord.

        1. Er is best veel aan onopgeloste zaken te vinden eigenlijk. Ik pakte deze maar eerst  omdat het een Nederlands schip was, en ik ben natuurlijk wel een Hollander 🙂

  2. Several authors note their inability to find any mention of the case in Lloyd’s Shipping Register.[1][12][13] Furthermore, no registration records for a ship by the name of Ourang Medan could be located in various countries, including the Netherlands. While Bainton states that the identity of the Silver Star, reported to have been involved in the failed rescue attempt, has been established with some certainty, the complete lack of information on the sunken ship itself has given rise to suspicion about the origins and credibility of the account. Ships logs for the Silver Star did not show a record of any such rescue attempt. Bainton and others have put forward the possibility that accounts of, among others, the date, location, names of the ships involved, and circumstances of the accident might have been inaccurate or exaggerated, or that the story might be completely fictitious.[1]

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ourang_Medan

     

     

     

     

     

    1. Wat wil je er mee zeggen? Het is wellicht niet zo handig alleen te kopiëren en te plakken, en zeker niet in alleen Engels. Een hoop mensen hebben daar toch wel moeite mee om te lezen.

  3. Hier nog een paar krantenartikelen:

    http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?identifier=ddd%3A010862918%3Ampeg21%3Aa0033&coll=ddd

    http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?identifier=ddd%3A010862872%3Ampeg21%3Aa0050&coll=ddd

    Het verhaal lijkt te zijn aangedikt. Lees de reacties onderaan het artikel op Grenswetenschap.nl .

    http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8931

     

    1. Dat zou best kunnen hoor. Het is alleen zo dat een schip in die tijd en die omgeving vaker niet geregistreerd waren als er werd gesmokkeld. Hoe dan ook, na al die tijd zullen alle details vast niet meer te achterhalen zijn.

       

  4. Paps was er snel bij 🙂 Skepsis heeft de oplossing al gevonden, lijkt het http://skepsis.nl/skepter-covers/skepter-30-1-2017/

Geef een reactie

Your email address will not be published.

%d bloggers liken dit: